Bewegwijzering binnen

5 tips voor bewegwijzering binnen uw kantoor

In een klein bedrijfspand hebben klanten en medewerkers meestal maar weinig moeite om elkaar te vinden. Maar zodra er sprake is van meerdere afdelingen en verschillende kantoren en vergaderruimtes per afdeling, kan het behoorlijk lastig zijn om wegwijs te worden. In dat geval is goede bewegwijzering essentieel.

Voor wie?

De kans is groot dat u zelf al eens op de juiste plek bent gekomen met behulp van bewegwijzering binnen. Dat kan bijvoorbeeld in een ziekenhuis, in een grote school of universiteit, een gemeente, museum of groot hotel zijn.

Tip 1: leesbaarheid

De leesbaarheid van bewegwijzering hangt af van het lettertype dat u kiest, maar bijvoorbeeld ook van de lettergrootte en de hoeveelheid informatie die u op een bord zet. Hoe meer informatie er gepresenteerd wordt, des te moeilijker het wordt en langer het duurt voor mensen om dit te begrijpen. Overweeg het gebruik van pictogrammen om de hoeveelheid tekst te beperken.

Tip 2: kleurgebruik

Het kleurgebruik heeft primair te maken met de leesbaarheid van de borden. De kleur die u aan de letters geeft en de kleur van de achtergrond bepalen het contrast en dus de leesbaarheid. Zorg ervoor dat het contrast tussen de letters en de achtergrond hoog is.

Daarnaast kunt u met kleur groeperingen aanbrengen. Zijn er bepaalde afdelingen in het gebouw die hun eigen kleur hebben of kunnen krijgen? Of, in het geval van een museum, zijn er verschillende routes die mensen door het museum kunnen lopen? Het is makkelijker om te onthouden en te herkennen dat u de ‘blauwe route’ loopt dan dat u de ‘1350 – 1600 n.C.-route’ volgt.

Tip 3: belichting

Ook al heeft u gekozen voor een uitstekend lettertype, goed leesbare lettergrootte en contrasterende kleuren – een bord is nauwelijks leesbaar als het niet goed verlicht wordt. Denk bij het plaatsen van bewegwijzering dus ook aan het licht in de ruimte en zorg eventueel voor extra verlichting als een bord op een donkere plek hangt.

Tip 4: logische plek

Het is niet wenselijk als mensen naar de bewegwijzering moeten zoeken. Verplaatst u zich dus in de verschillende doelgroepen die uw pand bezoeken, houd rekening met de plekken waar ze binnenkomen en let extra goed op plaatsen met een kruising of splitsing. Dit zijn de momenten waarop mensen zich afvragen waar ze heen moeten en u ze wilt helpen met de juiste informatie.

Nog beter is het om niet alleen op ‘vraaglocaties’ als kruisingen en splitsingen de juiste bewegwijzering aan te bieden, maar onderweg langs routes ook te bevestigen dat mensen goed zitten. Plaats dus ook daar een bevestiging van de route waarop mensen zich bevinden.

Tip 5: de hoogte

Dit wordt nogal eens onderschat in het plaatsen van bewegwijzering. Hoe hoog moet de informatie komen? Normaliter wordt onderscheid gemaakt in informatie die men van dichtbij versus van veraf moet kunnen lezen. Voor dichtbij is het prettig als informatie op ooghoogte staat, voor veraf kunt u de borden beter hoger hangen.

Hoogte van bewegwijzering
Hoogte van reclame en bewegwijzering in Walmart

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van bewegwijzering binnen bij Frees Letters? Wij vertellen u er graag meer over. U kunt ons voor meer informatie bellen op 010-411 99 99 of een mail sturen naar info@frees-letters.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *