Om snel wegwijs te kunnen in grote gebouwen of kantoren is het essentieel om bewegwijzering te hebben. Echter, is er wel aandacht vereist om de bewegwijzering efficiënt en gebruikersvriendelijk toe te passen. U wilt immers niet dat mensen al verward raken van de bewegwijzering, alvorens ze de weg willen vinden in het gebouw. In dit artikel beantwoorden we 5 veelgestelde vragen over bewegwijzering binnen.
1. Wat is de beste hoogte voor bewegwijzering binnen?
Iets dat vaak wordt onderschat is de juiste hoogte van de bewegwijzering. Hierin kan onderscheid gemaakt worden tussen informatie die van dichtbij en van veraf moet worden gelezen. Voor dichtbij is het namelijk het meest effectief als de informatie op ooghoogte wordt weergeven en voor veraf is het beter om de borden hoger te hangen. In verhouding ziet men vaak dat de grootte van het bord toeneemt, naarmate de afstand van de toeschouwer tot de bewegwijzering toeneemt.
2. Welke kleuren kan ik het beste kiezen voor de bewegwijzering?
Het belang van de kleuren in bewegwijzering binnen wordt tevens vaak onderschat. Om drie redenen is het zeer belangrijk dat hier zorgvuldig over nagedacht wordt:
- De kleuren van de bewegwijzering hebben een grote invloed op de leesbaarheid. De kleur die de letters hebben en de kleur die de achtergrond heeft, bepaalt het contrast en dus de leesbaarheid. Zorg er altijd voor dat het contrast tussen de letters en de achtergrond zeer hoog is.
- Daarnaast kunt u met kleurgebruik van de borden een steentje bijdragen aan de uitdraging van de huisstijl van het bedrijf. Zijn de huiskleuren van het bedrijf oranje en blauw, dan is het aan te raden om dit terug te laten komen in de bewegwijzering. Zo komt u professioneel en zorgvuldig over.
- Daarnaast kunt u kleur gebruiken om groeperingen aan te brengen. Zo kunt u bijvoorbeeld de afdeling, etage, sector of gang elk een eigen kleur geven zodat er een duidelijk onderscheid zichtbaar is voor bezoekers. Dit leidt tot betere vindbaarheid. Ook kunt u met kleur bepaalde routes duidelijker onderscheiden; zoals een ‘blauwe route’ of ‘een rode route’.
3. Hoe frequent kan ik de bewegwijzering het beste laten terugkomen?
Het beste is om de bewegwijzering zo vaak mogelijk te laten zien, zonder dat het te druk wordt. Zo weet een bezoeker op elk belangrijk punt makkelijk de weg te vinden. Let er ook op dat je het ook niet te vaak gebruikt in een mate dat het verwarrend wordt voor de bezoeker. Het belangrijkste is in ieder geval dat je de bewegwijzering consistent gebruikt. Zet u op de ene deur een bordje, dan dient dat op elke deur gedaan te worden. Zo maakt u het voor de bezoeker (intuïtief) gebruikersvriendelijk en makkelijk.
4. Wat is de juiste balans tussen tekst en icoontjes?
Ook hierbij is het zeer belangrijk om consistent te zijn. Gebruikt u bij het ene bord alleen icoontjes en bij het andere zelfde soort bord alleen tekst, kan de bezoeker verward raken en de logica in de bewegwijzering niet herkennen. De uniformiteit van de vormgeving van de iconen op de bewegwijzering speelt hierin ook een rol.
5. Wanneer is het wijs om de bewegwijzering in meerdere talen af te beelden?
Heeft u een gebouw waar regelmatig internationale gasten komen, dan is het raadzaam om de bewegwijzering in meerdere talen te hanteren. Het beste is om dit alleen in het Engels te doen, naast de Nederlandse verwijzingen. Als de bewegwijzering in drie of vier verschillende talen wordt uitgezet, dan worden het te lange aanwijzingen en te grote borden. Een andere handige oplossing is om de tekst te ondersteunen door middel van icoontjes. Het tekentje voor een wc of kantine is immers universeel en dus voor alle nationaliteiten snel te begrijpen.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de verschillende bewegwijzeringsmogelijkheden die Frees Letters / Bosman Letters Rotterdam kan bieden voor uw organisatie? Wij vertellen u er graag meer over of kunnen voor u een vrijblijvende survey op locatie verzorgen. U kunt ons voor meer informatie bellen op 010-411 99 99 of een mail sturen naar info@frees-letters.nl