offline en online reclame

Hoe leg je in offline reclame de link naar online?

Tegenwoordig verplaatsen veel promotionele activiteiten zich van offline naar online media. De verwachting is echter dat offline reclame niet geheel zal verdwijnen, aangezien deze vorm van reclame nog steeds zijn waarde bewijst. De effectiefste vorm van marketing is een crossmediale aanpak: het communiceren van een boodschap via een combinatie van meerdere soorten mediakanalen, zowel offline als online. Maar wat zijn de voordelen van offline en online communicatiemiddelen? En hoe kunnen offline reclame-uitingen zo goed mogelijk naar aanvullende, online beschikbare informatie verwijzen?

Voordelen offline communicatie

Ondanks de opkomst van het gebruik van digitale middelen blijft er een groep mensen niet of slechts beperkt online. Deze personen zijn dus alleen te bereiken met offline communicatiemiddelen. Een ander voordeel van het gebruik van offline communicatiemiddelen is dat je je reclame-uitingen veel tastbaarder kunt maken.

Voordelen online communicatie

Online communicatie heeft echter ook veel voordelen, zoals de lagere kosten en de kortere productietijd van een campagne. Daarnaast kan de doelgroep online duidelijker gedefinieerd worden en zijn de resultaten van online communicatie-uitingen goed te meten. Ook is online tweerichtingsverkeer tussen boodschapper en ontvanger goed mogelijk: de zender weet zo wat er leeft bij de ontvanger. Tot slot is ook de viraliteit van online communicatie een groot voordeel, waardoor er in een korte tijd een zeer groot bereik kan ontstaan.

Hoe van offline naar online linken?

Wanneer je gebruik maakt van offline en online communicatie, is het raadzaam om in offline communicatie de link te leggen naar online, zodat mensen ook naar de website of het social media platform worden verwezen. Het linken naar online informatie in offline communicatie-uitingen kan op diverse manieren. Zo kan dit letterlijk door een website link te plaatsen in bijvoorbeeld een folder. Maar een relatief nieuwe en snellere manier hiervan is het toevoegen van een QR-code. Iedereen kan de QR-code scannen met zijn of haar smartphone, waarna de website automatisch zal verschijnen.

offline en online reclame
Bron: Qrezy

In offline reclame kun je ook linken naar een social media pagina, bijvoorbeeld door het afbeelden van een Facebook- of Twitter icoontje. Hierbij is het belangrijk om de naam van de Facebook- of Twitter pagina duidelijk te vermelden. In onderstaande foto wordt dit gedaan aan de hand van een sticker op het raam van het bedrijf. Hierbij is ook een QR-code vermeld, die de lezer direct naar de social media pagina kan verwijzen. Er kan ook verwezen worden naar een specifiek onderwerp om berichten met betrekking tot dit onderwerp te kunnen bundelen. Dit kan eenvoudig door middel van een hashtag.

offline en online reclame
Bron: MarketMe

Je kunt QR-codes gebruiken in bijvoorbeeld folders of posters, maar ook in je autobelettering. Op deze manier kan iedereen die je bedrijfsauto auto ziet rijden, eenvoudig en snel naar de website worden geleid.

offline en online reclame
Bron: Reckmann.org

Let er bij het starten van de campagne op dat de kwaliteiten van de afzonderlijke media optimaal benut worden en dat deze elkaar aanvullen. Zorg daarnaast dat de opmaak van de verschillende media herkenbaar en overeenkomend is, zodat de campagne als één geheel wordt gezien door de ontvanger.

Mocht u vragen hebben over het laten maken van offline reclame, zoals autobelettering, stickers, spandoeken of reclameborden, dan kunt u altijd even vrijblijvend contact met ons opnemen via 010-4119999. Mailen kan ook naar: info@frees-letters.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *