Reclame

Permanente reclame maken: wat komt daar bij kijken?

Voor evenementen en acties zetten bedrijven tijdelijke reclame in. Maar door het jaar heen is het ook belangrijk om permanente reclame te maken voor uw organisatie. Dat kan al zijn door uw bedrijfslogo op de gevel te plaatsen of vlaggenmasten voor uw kantoor in te zetten. Tegelijkertijd dient u rekening te houden met vergunningen en belastingen. Wij leggen het een en ander uit.

Geschikte reclamevorm kiezen

Permanente reclame komt in vele soorten en maten voor. Heel gebruikelijk bij grotere bedrijven is om een bord of lichtbak op de gevel te plaatsen. Gevelreclame is bij uitstek geschikt voor permanente promotie.

Ook verlichte letters voor of op het gebouw zijn populair als permanente reclame, mede omdat ze ook in het donker en van een afstand goed zichtbaar zijn. Op industrieterreinen, bij grotere bedrijven, zijn tot slot vlaggen en vlaggenmasten in trek, omdat bedrijven zich vanaf de weg dan extra duidelijk kunnen presenteren – de vlaggen hebben dan ook bijna een bewegwijzeringsfunctie zou je kunnen zeggen.

Permanente reclame
Veelvoorkomende vormen van permanente bedrijfsreclame

Houd bij het kiezen van een reclamevorm rekening met de duurzaamheid van het type reclame en de gebruikte materialen. Vraag om advies als u twijfelt over welke reclamevorm het best bij uw wensen en budget past.

Nadenken over de locatie

Bedrijven maken voornamelijk blijvende reclame op en rondom hun bedrijfspand. Treedt u echter buiten uw eigen bedrijventerrein om reclame te maken, dan is het belangrijk om goed na te denken over de locatie van de te plaatsen reclame: is de plaats logisch en wat is de afstand van de reclame-uiting tot de toeschouwer.

Op bedrijventerreinen is normaliter meer reclame toegestaan en heeft u dus meer mogelijkheden dan wanneer u reclame wilt maken in bijvoorbeeld een woonwijk. De locatie heeft invloed op zowel het verkrijgen van een vergunning als de hoogte van de reclamebelasting.

OmgevingsvergunningVergunning aanvragen

In Nederland dient u een vergunning aan te vragen voor permanente reclame. Dit doet u bij uw gemeente. De gemeente beoordeelt op basis van uw aanvraag en de verstrekte informatie of u een reclamevergunning krijgt.

Is uw organisatie gevestigd in een monumentaal pand, dan beoordeelt de monumentencommissie de aanvraag. De eisen voor permanente reclame zijn doorgaans strenger dan die voor tijdelijke reclame.

De reclamevergunning is tegenwoordig onderdeel van de zogenoemde ‘omgevingsvergunning’. Op het Omgevingsloket kunt u kijken of u een omgevingsvergunning nodig heeft en zo ja, voor welke zaken u die vergunning precies nodig heeft. Bij hetzelfde online loket kunt u direct uw vergunningsaanvraag indienen. Sommige gemeente hebben al een vooropgezet ‘reclamebeleid’, met duidelijke regels wat wel en niet mag, zonder het aanvragen van een vergunning. Rotterdam heeft bijvoorbeeld zo’n beleid met vast voorgeschreven regels en eisen ten aanzien van reclame-uitingen.

BelastingHoud rekening met belastingen

Maakt u reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is? Dan vraagt uw gemeente daar mogelijk reclamebelasting voor. Het maakt daarbij niet uit of de reclame op uw eigen of op openbare grond staat.

Is de reclame op openbare grond geplaatst, dan dient u mogelijk ook precariobelasting te betalen. Is dit van toepassing, dan wordt dit vaak bij de reclamebelasting vermeld en als één belastingaanslag behandeld door de gemeente.

 Hulp nodig bij het kiezen van de meest effectieve permanente reclamevorm? Bosman Reklame helpt u graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of bel ons op 010-4119999.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *