De Nederlandse wegen zijn doorgaans druk, dus waarom zou je al rijdend geen reclame maken? Autobelettering is een efficiënte en goedkope manier van reclame maken, maar hoe kan je er nu echt uitspringen met jouw auto tussen alle andere auto’s? Er zijn verschillende gradaties te onderscheiden met betrekking tot autobelettering, variërend van relatief simpele bestickering tot full-color creatieve prints die veel aandacht trekken.
Vaak wordt gebruik gemaakt van een relatief simpele manier van autobelettering als reclame: de bedrijfsnaam en het logo op het voertuig. Zo zijn de naam en het logo prima te zien en kan daarnaast in één of enkele trefwoorden uitgedrukt worden wat het bedrijf kan betekenen voor anderen. Deze vorm heeft ook zeker een nuttige functie, maar als je echt wilt opvallen kun je ook voor bijzondere autobelettering kiezen. In dit artikel laten we je een aantal voorbeelden zien van bijzondere autobelettering die ongetwijfeld niet aan het oog voorbij gaan!
Weergave van bedrijfsnaam/huisstijl
Naast een bedrijfsnaam en/of logo kan ook een gehele huisstijl op een auto worden bestickerd. Op deze manier wordt het merk opvallender en unieker gepresenteerd, en zal het dus beter worden herkend.
Het product benadrukken
Naast het bestickeren van een auto, kan deze ook in zijn geheel ‘ingepakt’ worden: dit heet carwrapping. Hiermee wordt de gehele auto ingepakt met klevende folie en deze folie kan geheel naar eigen smaak ontworpen worden. Zo kan meer bedrijfsinformatie, zowel visueel als tekstueel, gecommuniceerd worden, waardoor de kijker een compleet beeld krijgt van het bedrijf. Met de folie kan zelfs een gehele bus ingepakt worden, waarvan een voorbeeld te zien is op onderstaande foto van de zebra-bus van de Beekse Bergen. Hierbij wordt het product van de Beekse Bergen duidelijk benadrukt.
Of deze foto van de bus die wordt ‘gewurgd’ door een slang, waarbij reclame wordt gemaakt voor een dierentuin. Dit voorbeeld is een echte eye-catcher.
Ook dit voorbeeld van Ben & Jerry’s is zeer kenmerkend voor het product en het merkimago: vrolijk en kleurrijk.
Creatief gebruik van eigenschappen van de auto
Er zijn ook verschillende eigenschappen van een auto waar je creatief op in kan spelen. In het eerste voorbeeld wordt met creatieve autobelettering ingespeeld op omgevingsfactoren, zoals wind en beweging. Wanneer het busje gaat rijden komt het plaatje pas echt tot zijn werking. Het doek gaat dan bewegen waardoor het lijkt alsof iemand zijn neus snuit (in een Kleenex tissue). Dit is zo’n bijzondere vorm van reclame dat het ongetwijfeld opvalt en lang bijblijft.
Een ander leuk voorbeeld van autobelettering is het afbeelden van de inhoud op de buitenkant van het voertuig. Mensen moeten altijd even een paar keer kijken als ze dit zien, waardoor het beter herinnerd zal worden.
Ten slotte wordt in onderstaande foto de ruitenwisser ingezet als tool om de reclame dynamischer te maken. Dit is bijzonder en opvallend op een hele leuke manier en wordt dus beter onthouden door mensen.
Bij de keuze voor de juiste autobelettering is het belangrijk om van te voren goed te bedenken wat voor boodschap je over wilt brengen. Wil je echt opvallen of wil je gewoon dat jouw bedrijfsnaam duidelijk te lezen is? Als je echt iets opvallends en ‘out-of-the-box’ wilt bedenken is het raadzaam om een creatief idee te bedenken dat daarnaast ook zeer kenmerkend en toepasselijk is voor jou bedrijf of product.
Autobelettering laten ontwerpen, laten maken en aan laten brengen door Bosman Letters Rotterdam? Laat het ons weten. Kijk op bosman-reklame.nl of bel ons: 010-4119999