Zo lang we ons kunnen herinneren, wordt er al reclame gemaakt. Het is één van de snelst ontwikkelende fenomenen die er zijn. Zo was de manier van reclame maken in 1960 bijvoorbeeld compleet anders dan we nu gewend zijn. Vergeleken met vandaag werd er vroeger op een veel algemenere manier reclame gemaakt. Eeuwen geleden werd er gewoon rondgeschreeuwd op de markt, wat in Latijns ook wel ‘recalame’ werd genoemd of werden er houten borden beschilderd. Hier is reclame vermoedelijk begonnen. Hoe heeft reclame zich eigenlijk door de jaren heen ontwikkeld?
Van iedereen naar specifieke doelgroep
Vroeger werd er al reclame gemaakt, maar dit moest wel iedereen bereiken. Er werd, in tegenstelling tot vandaag, weinig nagedacht over doelgroepen en passende manieren om reclame te maken. De reclame werd op een schreeuwerige en massieve manier de wereld in gestuurd. Dit gebeurde in kranten, tijdschriften, maar ook via buitenreclame, denk bijvoorbeeld aan Abri-boards. Winkels kregen stuk voor stuk gevels met winkelnamen en merken erop. Mooie voorbeelden van deze merken in winkelzuilen zijn van ‘Van Nelle Koffie’ en ‘Verkade Beschuit’. Deze merken werden groots in winkels onder de aandacht gebracht. Dit gebeurt vandaag de dag nog steeds in winkelpanden, echter in een modernere vorm.
Buitenreclame toen en nu
Buitenreclame is niets nieuws, vroeger werd dit al veelvuldig gedaan. Nog steeds is dit voor bedrijven een effectieve manier van reclame maken. De ontwikkelingen hierin zijn wel veranderd. Er zijn meer, apartere en gerichtere manieren ontwikkeld om buitenreclame te kunnen maken, zo staat tegenwoordig reclames die inwendig met LED-verlichting worden verlicht bij ons volop in de belangstelling.
Gevelletters
Gevelletters worden al jarenlang gebruikt bij winkels en bedrijven. Alleen worden tegenwoordig de meeste ‘standaard’ gevelletters, vervangen voor verlichte gevelletters. Deze vallen meer op en zijn daarnaast ook goed zichtbaar in het donker.
Spandoeken
Ook spandoeken worden al jaren gebruikt. Al is de vorm sindsdien wel veranderd. Vroeger schreef men alleen de tekst op een witte doek, welke vervolgens met touw werd gespannen. Tegenwoordig worden spandoeken gemaakt van waterbestendig materiaal en worden ze omringd door een stevige metalen frame. Zo zijn ze niet alleen stevig, maar ook mooi. Spandoeken zijn ideaal om tijdelijke acties op te presenteren. Dit kan met en zonder afbeeldingen.
Autobelettering
Autobelettering bestaat al lang, echter wordt het tegenwoordig steeds vaker gedaan. Vroeger reden er puur vrachtwagens en busjes met belettering van het betreffende bedrijf rond. Tegenwoordig is het mogelijk om als particulier je auto te laten bedrukken met het logo van een bedrijf. Hiermee kan men extra geld verdienen, omdat ze hiervoor dan betaald worden door het bedrijf.
Ben u op zoek naar een partij die u kan helpen met het verzorgen van verschillende soorten reclame? Dan kan Frees-Letters u hierbij helpen! Voor informatie of reclame op maat, kunt u contact met ons opnemen. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.