bewegwijzering voor bedrijven

4 tips om uw bewegwijzering zo duidelijk mogelijk te maken

Bewegwijzering maakt het voor klanten en medewerkers mogelijk om feilloos de weg te vinden binnen uw bedrijf, en naar uw bedrijf toe. Het is dus zaak om uw bewegwijzering zo duidelijk mogelijk te maken. Hoe u dat voor elkaar krijgt leest u hieronder. We geven u graag een aantal tips!

1. De hoogte

Voor de duidelijkheid van uw bewegwijzering is de hoogte waarop u deze aanbrengt van belang. Met name voor de bewegwijzering binnen is het handig om rekening te houden met de hoogte. Hierin kan onderscheid gemaakt worden tussen informatie die van dichtbij en van veraf gelezen moet worden. Voor dichtbij is het namelijk het meest effectief als de informatie op ooghoogte wordt weergeven en voor veraf is het beter om de borden hoger te hangen. In verhouding ziet men vaak dat de grootte van het bord toeneemt, naarmate de afstand van de toeschouwer tot de bewegwijzering toeneemt.

bewegwijzering
Bewegwijzering: deurborden

2. De kleuren

De kleuren van bewegwijzering hebben grote invloed op de leesbaarheid van de tekst. De kleur die de letters hebben en de kleur die de achtergrond heeft, bepaalt het contrast en dus de leesbaarheid. Zorg er altijd voor dat het contrast tussen de letters en de achtergrond zeer hoog is. Daarnaast kunt u met kleurgebruik, de huisstijl van het bedrijf naar voren laten komen. Zijn de huiskleuren van het bedrijf groen en geel? Dan is slim om dit terug te laten komen in de bewegwijzering. Ook kunt u kleur gebruiken om groeperingen aan te brengen. Bijvoorbeeld om bepaalde routes aan te geven.

3. Frequentie van de bewegwijzering

Bewegwijzeringsborden
Bewegwijzering tussen staanders buiten

Het beste is om de bewegwijzering zo vaak mogelijk te laten zien, zonder dat het te druk wordt. Zo weet een bezoeker op elk belangrijk punt eenvoudig de weg te vinden. Belangrijk hierbij is dat het niet te verwarrend moet worden voor de bezoeker. In ieder geval moet u consistent zijn in het gebruik van uw bewegwijzering. Zet u op de ene deur een bordje, dan dient dat op elke deur gedaan te worden. Zo maakt u het voor de bezoeker gebruikersvriendelijk en makkelijk.

4. Taal

Heeft uw bedrijf regelmatig bezoek van internationale bezoekers? Dan is het verstandig om de bewegwijzering in meerdere talen toe te passen. De beste manier is om dit in het Engels te doen, naast de Nederlandse verwijzingen. Als de bewegwijzering in drie of vier verschillende talen wordt uitgezet, dan worden het te lange aanwijzingen en te grote borden. Een andere handige oplossing is om de tekst te ondersteunen door middel van icoontjes. Het tekentje voor een wc of kantine is voor alle nationaliteiten prima te begrijpen.

Heeft u vragen over bewegwijzering voor uw bedrijf? Of wilt u hulp bij het aanbrengen van bewegwijzering? We staan u graag te woord! Neem gerust contact met ons op of kijk eens op:

Bewegwijzering