Effectieve reclame voor campagne

Welke reclame werkt goed voor een campagne?

Voordat u een reclamecampagne start, wilt u bepaalde garanties over het succes dat u ermee gaat boeken. Levert de investering wel voldoende op? En in welke middelen kunt u het best investeren voor de hoogste effectiviteit?

Hangt af van doelgroep en campagnedoel

Het zou oneerlijk zijn om direct te beginnen over een mix van media en om te focussen op buitenreclame zonder aandacht te besteden aan de doelgroep en het campagnedoel. De uiteindelijke reclamevormen en –plaatsen worden hier namelijk op afgestemd.

Het is dan ook belangrijk om uw doelgroep en doel(en) nauwkeurig in kaart te brengen voor u start met een campagne. Kortom:

  • Vraag 1: wie wilt u bereiken met uw reclamecampagne?
  • Vraag 2: wat is uw campagnedoel?

De eerste vraag beantwoordt u met een doelgroepanalyse waarin u ingaat op de verhouding man/vrouw, de leeftijdscategorie, maar ook (of juist) de vragen, behoeften, motivaties en interesses van deze mensen.

De tweede vraag gaat over de focus van uw campagne. Wilt u een (nieuw of bestaand) product of productserie onder de aandacht brengen? Dan dient u zich te verdiepen in effectieve manieren van product advertising. Gaat het u erom dat uw merk meer aandacht krijgt en ligt er weinig tot geen nadruk op uw product, dan hebben we het over brand advertising.

Een voorbeeld om aan te geven waarin reclamemiddelen verschillen afhankelijk van het doel: voor product advertising is het erg aantrekkelijk om, in samenwerking met een retailer, een kortingsactie met stickers te starten (‘plak deze sticker op het product en u krijgt 20% korting op uw aankoop’). Deze reclamevorm is echter minder relevant als uw focus op het merk ligt.

De meest effectieve reclamevormen

Het is moeilijk te zeggen wat een investering in traditionele reclamevormen u precies oplevert. Het ‘aantal keer getoond’ zegt namelijk weinig over hoeveel mensen daadwerkelijk uw advertentie hebben gezien en er aandacht aan hebben besteed.

Wel is het belangrijk dat u, voor een maximaal bereik, goed naar alle elementen uit de zogenaamde ‘mediamix’ kijkt: buitenreclame, radio, televisie, krant/tijdschrift en internet.

Afhankelijk van uw doel, doelgroep en budget kijkt u in hoeverre aanwezigheid op deze kanalen van belang is. Wel blijkt uit onderzoek dat:

  • Radio waardevol is als u spontaan meer merkbekendheid wilt creëren en een boodschap wilt overbrengen
  • Online adverteren levert op korte termijn meer verkopen op en heeft goed meetbare prestaties
  • Reclame in traditionele media geloofwaardiger wordt ervaren dan reclame online

(Bron: Indora)

Wees aanwezig op drukke plekken

Om uw campagne goed onder de aandacht te brengen is het, offline en online, belangrijk om aanwezig te zijn op drukke plekken. Denk aan trein- en busstations, winkels, winkelstraten, ziekenhuizen, vliegvelden, et cetera.

Uiteraard hangt de exacte locatie weer af van uw doelgroep en campagnedoel. Adverteren op locaties buiten vindt meestal plaats met reclameborden of posters in bushokjes of op stations.

Adverteer op onverwachte plekken

Een andere strategie waarmee u uw campagne laat opvallen, is door reclame te maken op een relevante plek waar iemand u niet direct verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie op de achterkant van een bierviltje of op een placemat. Stem ook dit af op uw doel en doelgroep.

Op eigen locatie

Bij veel campagnes is het waardevol om de (potentiële) klant op het moment dat hij of zij bij uw winkel of bedrijf komt nog eens te attenderen op de campagne. Dat kan door middel van een spandoek of letters op de ruit (raambelettering). Dit extra herkenningspunt werkt effectief in uw reclamestrategie.

Benieuwd naar leuke, effectieve voorbeelden van buitenreclame? Eerder publiceerden we een artikel met foto’s van succesvolle traditionele buitenreclame van over de hele wereld. Mocht u vragen hebben over het laten maken van buitenreclame, kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen via 010-4119999 of door te mailen naar info@frees-letters.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *